Υπάρχουσα κατάσταση στη Κύπρο γύρω από την οδική ασφάλεια
Τα διαθέσιμα στοιχεία σύμφωνα με την Αστυνομία Κύπρου (2020) αποκαλύπτουν ότι 1) η απρόσεκτη και επικίνδυνη οδήγηση είναι η κύρια αιτία των ατυχημάτων, 2) η πλειοψηφία των θυμάτων δεν χρησιμοποιεί ζώνη ασφαλείας (56%) ή κράνος (48%) και 3) οι άνδρες είναι πιο ευάλωτοι από τις γυναίκες (4 στα 5 θύματα). Επιπλέον, υπάρχουν ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τη συμπεριφορά των οδηγών, όπως 1) οι κλήσεις για υπερβολική ταχύτητα είναι υψηλότερες από τον μέσο όρο της ΕΕ, 2) τα θανατηφόρα ατυχήματα είναι υψηλότερα από τον μέσο όρο της ΕΕ, 3) τα θανατηφόρα ατυχήματα σε κατοικημένες περιοχές και σε διασταυρώσεις είναι στην Κύπρο σε πολύ υψηλή θέση σε σύγκριση με τον μέσο όρο της ΕΕ (European Commission 2017). Επιπλέον, εκθέσεις αναφέρουν ότι το 95% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Κύπρο το 2019 προκλήθηκαν από ανθρώπινο παράγοντα, ενώ σταδιακά αυξάνεται η σχέση μεταξύ της κατανάλωσης ναρκωτικών ουσιών και της οδήγησης (In Cyprus 2020). Συνολικά, μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι η οδική ασφάλεια είναι ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα για την κυπριακή κοινωνία, αλλά την ίδια στιγμή υπάρχει περιορισμένη έρευνα για το θέμα αυτό. Η ίδρυση του SLC και πιο συγκεκριμένα του Εργαστηρίου Προσομοίωσης θα αποτελέσει αφετηρία για νέες μελέτες στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας όπως και για μια σειρά συναφών θεμάτων. Τέλος, στη διεθνή βιβλιογραφία υπάρχουν πολυάριθμα πειράματα με τη χρήση προσομοιωτών οδήγησης, όπως μελέτες σχετικά με την προσοχή, την επαγρύπνηση, το φόρτο εργασίας, την αντίληψη, μέτρα για την επιρροή της οδηγικής συμπεριφοράς, επιπτώσεις της έκθεσης σε φοβίες και άγχη κατά την οδήγηση, επιπτώσεις του αλκοόλ και των ναρκωτικών στη συμπεριφορά, κ.λπ. Όλες αυτές οι συνθήκες και καταστάσεις αποτελούν μεταβλητές τις οποίες επιδιώκουμε να μελετήσουμε στο LSC.
Καινοτομία της λειτουργίας του Προσομοιωτή Οδήγησης
Η εγκατάσταση και λειτουργία του Προσομοιωτή Οδήγησης στο LSC ενσωματώνει πολλές καινοτόμες πτυχές, οι οποίες συνοψίζονται στα ακόλουθα σημεία:
- Αποτελεί το πρώτο εργαστήριο του είδους, με τον πρώτο προσομοιωτή οδήγησης στην Κύπρο.
- Αποτελεί το πρώτο εξοπλισμένο εργαστήριο είναι διαθέσιμο για ερευνητικούς σκοπούς για διάφορους κλάδους όπως Κοινωνική Εργασία, Ψυχολογία, Νοσηλευτική, Νομική, Μηχανική Αυτοκινήτων, κ.ά., καθώς και για το προσωπικό και τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Frederick.
- Είναι το πρώτο εξοπλισμένο εργαστήριο που είναι διαθέσιμο για εκπαιδευτικούς σκοπούς που αφορούν φοιτητές, μαθητές σχολείων, σχολές οδήγησης κ.λπ.
- Το εργαστήριο θα διασυνδεθεί με διάφορες δημόσιες αρχές και άλλους οργανισμούς, π.χ. Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, Υπουργείο Παιδείας, Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αστυνομία Κύπρου, Τοπικές Αρχές, σχολεία, ΜΚΟ κ.λπ.
Διε-επιστημονική συνεργασία
Το SDL και πιο συγκεκριμένα ο Προσομοιωτής Οδήγησης είναι διαθέσιμος σε όλα τα μέλη της ακαδημαικής κοινότητας του Πανεπιστημίου Frederick, όσο και της ευρύτερης ακαδημαικής κοινότητας της Κύπρου, προκειμένου να υποστηρίξει διάφορες ερευνητικές δραστηριότητες. Οι δραστηριότητες αυτές περιγράφονται συνοπτικά παρακάτω.
Ψυχολογία και Κοινωνικές Επιστήμες
- Μελέτη της ανθρώπινης συμπεριφοράς, επιθετική συμπεριφορά, ανάκληση μνήμης, αλλαγή του συναισθήματος του συμμετέχοντα μετά την οδήγηση, κτλ.
- Μελέτη της επικίνδυνης οδηγικής συμπεριφοράς, έλεγχος και επανεξέταση παρεμβατικών μεταβλητών (π.χ. κινητό τηλέφωνο), κτλ.
- Μελέτη της γνωστικής μάθησης, των δεξιοτήτων λήψης αποφάσεων και της επίγνωσης της κατάστασης.
Εκπαίδευση
- Χρήση του προσομοιωτή οδήγησης ως εργαλείου για τη διδασκαλία δεξιοτήτων και ικανοτήτων πέραν των οδηγικών δεξιοτήτων.
- Προώθηση της εκπαίδευσης οδήγησης σε νέους οδηγούς.
Νοσηλευτική
- Το SDL θα χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση της ψυχοκινητικής ισορροπίας, της οπτικής αντίληψης και του επιπέδου ενσυναίσθησης των ατόμων με διαταραχές του αυτιστικού φάσματος.
- Επιπλέον, κατά τη διάρκεια κρίσεων όπως μια πανδημία, θα είναι διαθέσιμη η αντικατάσταση των εργαστηρίων με προσομοίωση εικονικής πραγματικότητας και η τοποθέτηση μέσω σεναρίων προσομοίωσης.
Νομική
- Μελέτη των γνώσεων σχετικά με τους νόμους που διέπουν την αλληλεπίδραση οδηγού και οχήματος.
- Μελέτη απαγορευμένων ενεργειών/συμπεριφορών οδικής κυκλοφορίας (π.χ. οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ).
Μηχανολογία Αυτοκινήτων
- Μελέτη σε θέματα δυναμικής οχημάτων και ελέγχου, μοντελοποίηση διάφορων τύπων αναρτήσεων για τη λήψη δεδομένων ανατροφοδότησης από τη συμπεριφορά του οχήματος. Επιπλέον, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε προσομοίωσης μοντέλων προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS) και αυτόνομης οδήγησης (AD).
- Μελέτη διαφόρων μεταβλητών που σχετίζονται με την οδηγική συμπεριφορά, όπως ο χρόνος αντίδρασης, η μέση ταχύτητα οδήγησης, η κατανάλωση καυσίμου, ο χρόνος αντίδρασης όταν υπάρχουν πεζοί, η ικανότητα παρατήρησης αντικειμένων, η απόσταση από το προπορευόμενο αυτοκίνητο, κλπ.
Ηλεκτρολογία Μηχανικών, Μηχανικών Υπολογιστών και Πληροφορικής
- Μελέτη γύρω από τη χρήση ορθών πρακτικών για τη συλλογή δεδομένων, τη διαχείριση δεδομένων και την οπτικοποίηση δεδομένων από τον προσομοιωτή οδήγησης.
- Εφαρμογή τεχνικών τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης για ανάλυση δεδομένων, αναγνώριση προτύπων, ταξινόμηση και ανίχνευση συμπεριφορών κ.λπ.